Internetmarknadsföring med e-mind
Sajtkarta | Cookies | Kontakt | Svenska English

Marknadsföring

Varför marknadsföring?

Anledningarna till att ett företag väljer att marknadsföra sig, sin hemsida samt sina produkter, är många. Den viktigaste faktorn är dock för att påminna kunderna om att de samt deras produkter finns, på marknaden. Men även för att ta konkurrentandelar från konkurrerande bolag inom samma segment.

Ett bra exempel på hur marknadsföring används för att sätta ett företags produkter på marknaden är det svenska pokerrummet pokerroom.com poker Som var tidigt ute på en ung marknad där man skulle gå från ofline till online. Spelbranschen är väldigt intressant att följa just för att de gjort en snabb resa och följt med Internets utveckling. Samma tendens ser man inom kasino, maknadsföringsteknikerna har gått från svulstig TV till minimalistisk webb.

 

Historiskt perspektiv

För att förstå marknadsföringen i dag, är det viktigt att kika tillbaka på hur det såg ut tidigare. Vid början av 1900-talet uppstod ett renodlat konsumtionssamhälle. Marknaden formligen låg och väntade på produkter. Sedan gick världen in i två stora krig och under denna tid fanns det varken pengar eller tid för nya produktlanseringar.

Vid andra världskrigets slut började man dock marknadsföra sina produkter och tjänster på allvar. Nu fanns det för första gången såväl pengar som behov för detta. Det fanns nu även en marknad som kunde önska och efterfråga produkter. Man började fråga hur man kunde göra sin marknad mer effektiv, då konkurrensen om kunderna blev större. Nu började man för första gången fokusera på produkterna och på kvaliteten samt att marknadsföra dessa.


© e-mind.se | c/o Advisor Online Marketing AB, Box 2096, 14102 Huddinge, SVERIGE |

 


Analysverktyg
Internetmarknadsföring
Sökmotorvänlig Webbutik