Internetmarknadsföring med e-mind
Sajtkarta | Cookies | Kontakt | Svenska English

Marknadsföring

Tjänstemarknadsföring

Att blunda för att vi i dag, mycket mer än tidigare, lever i ett tjänstesamhälle är ett stort misstag. I dag har de flesta högre levnadsstandard, många efterfrågar just service och tjänster . Människor reser mer och rör mer på sig på fritiden. Vi har större förväntningar på livet och allt fler vill självförverkliga sig, vidareutbilda sig m.m. Vidare finns det i dag m er komplicerade produkter, efterfrågan på service, underhåll, reparationer och hjälp är därför allt större i dag. Större komplexitet i samhället kräver mer stöd och service i och med att folk har mindre tid över för annat än arbete.

Samtidigt är det viktigt att skilja på marknadsföring av produkter och marknadsföring av tjänster. Tjänster är för det första immateriella och går inte att ta på. I traditionell marknadsföring gör man ofta tjänster mer konkreta medan man gör varorna mer abstrakta. Vidare kan man inte lagra en tjänst, till skillnad från en produkt, den förbrukas medan man utnyttjar den. Konsumtion och produktion sammanfaller, då tjänster konsumeras samtidigt som de produceras.

Då man marknadsför en tjänst är det viktigt att inte lova mer än vad man kan hålla samt att alltid vara ärliga mot den presumtiva kunden. Allt för många företag har hamnat i den strategiska fallgropen och ur denna, är det svårt att ta sig ur. Det man lovar i marknadsföringen är det kunden förväntar sig, då de handlar tjänsten.

 

 

Det är allt viktigare att redan från början leverera ett bra intryck samt en bra tjänst, då detta är det enda kunden kan gå efter. Det gäller att vara yrkesmässig och sakkunnig men samtidigt blanda detta med en bra attityd samt trevligt bemötande. Om något gått snett är det viktigt att kunna återvinna kunden och ställa allt till rätta, gäller att återvinna kundens förtroende. Slutligen gäller det att ha ett gott rykte, då ett dåligt rykte sprider sig snabbare, samt är svårare att skaka av sig.

Vidare kan det vara bra att ställa sig frågan:

Vem, inom alla företag i tjänstesektorn, är inte marknadsförare. egentligen. Alla anställda är ju mer eller mindre interaktiva marknadsförare i och med att de är en del av helheten med tjänsten. Läs gärna mer om SEO.


© e-mind.se | c/o Advisor Online Marketing AB, Box 2096, 14102 Huddinge, SVERIGE |

 


Analysverktyg
Internetmarknadsföring
Sökmotorvänlig Webbutik